Kako savladati strah?

Strah je strepnja koju osoba oseća kada procenjuje da situacija prevazilazi njene sposobnosti. Strah se ocenjuje kao reakcija na neku definisanu spoljašnju opasnost. Strah može da priguši sve vaše talente, nadarenost, razmišljanja i zdrav razum. Ponekad može i sasvim uništiti.

Strah ima posebnu destruktivnu moć kakvu ni jedna emocija nema. Takođe ne postoji osoba koja se ne plaši nečega. Svi trpimo strah, teskobe, fobije, anksioznost, zabrinutost i to nam otežava da budemo zdrave i jake ličnosti. Stoga vam predlažemo da pročitate i primenite ove tehnike.

1. Morate biti spremni na rizike:


Strah pobeđujemo upravo tako što učinimo ono čega se bojimo i jer smo spremni da se suočimo da opasnošću koju donose naši postupci.
Ljudi koji ne rizikuju i ne izlaze iz svoje zone komfora- žive u stalnoj teskobi i bojazni.

Primer za savladavanja straha od vožnje jeste da sednemo u auto, upišemo časove i steknemo iskusvo svakodnevnim suočavanjem.
Primer savladavanja straha od odbijanja jeste da pozovemo osobu koja nam se dopada, ona nas prihvati ili odbije i uprkos tome znamo svoju vrednost i da to što nas je odbila nema veze sa nama, već sa njima.


2. Promenite iracionalna uverenja:


Strah nas je ubedio da je nešto opasno i zastrašujuće, pa mi stalno brinemo i vrtimo se oko toga.
Kada ne bismo verovali u sve što nam naš mozak servira, ne bi bilo straha.

3. Neki strahovi nisu loši:


Strah može da nas očuva u životu. Strah je dobar za preživljavanje.
Uplašimo se od zvuka sirena na kolima i pomerimo se- trgnemo se i preživimo.
Zdrav strah budi adrenalin i tera nas da preživimo.


4. Sticanje iskustva:


Možda se plašite letenja, ali što više letite i shvatite da se ništa neće desiti svaki put kad izađete iz aviona, statistika je na vašoj strani.
Preživeli ste svaki put. Otpustite kontrolu.
Javni nastupi su za početnike prestravljujući, dok su za iskusne govornike posao u kome uživaju.


5. Istražujte:


Upoznajte svoj strah. Ako se plašite vožnje, izučite kako funkcioniše auto, otvorite haubu, pogledajte kočnice, gledajte iskusne vozače, edukujte se.
Ako se plašite javnih nastupa razgovarajte sa kolegama, poslušajte njihove savete, gledajte online klipove iskusnih govornika, posmatrajte i upijajte svaki pokret.


6. Tehnike opuštanja:


Sedite, dišite, brojte lagano do 100, umirite misli, posmatrajte kako se pune pluća svežim vazduhom, pustite opuštajaću muziku, meditirajte.


7. Suočavanje:


Prvi korak je najteži. Usudite se. Vaše osećanje je prirodno.
Prihvatite ga. Gledajte širu sliku. Gde želim da budem?
Vaš dobitak je tu čim pogledate strah u oči.


8. Zakažite svoj termin kod psihoterapeuta:


U redu je da vam je potrebna pomoć.
I to je dovoljan korak za početak.

Strah možemo savladati na različite načine. Ako ne uspe na jedan način, probamo drugi. Srećno!

Piše: Ivana Veličković