Šta treba da znate a vezano je za stres koji je uzrokovan pandemijom COVID-19

Šta treba da znate a vezano je za stres koji je uzrokovan pandemijom COVID-19

Važno je zapamtiti da:

Ljudi su snažni i izdržljivi i uglavnom imaju veštine potrebne za suočavanje sa stresovima s kojima će se suočiti tokom života.
Ne reaguju svi na isti događaj na isti način i ne pokazuju svi svoju zabrinutost na isti način.
Način na koje se deca nose i reaguju na stres utiče način na koji oni vide kako se roditelji, negovatelji i njihovi autoriteti snalaze i reaguju.

Briga o sebi

Uzastopno slušanje o pandemiji može biti uznemirujuće, zato pravite pauze u gledanju, čitanju ili slušanju vesti, uključujući društvene mreže.
Pazite na svoje telo. Udahnite duboko, istegnite se ili meditirajte. Pokušajte da jedete zdrave, uravnotežene obroke, redovno vežbajte, naspavajte se i izbegavajte alkohol i drogu.
Povežite se sa drugima. Razgovarajte sa ljudima kojima verujete o svojim problemima i kako se osećate – čak i kada se uključite u socijalno distanciranje.
Održavajte što normalniju rutinu, uključujući bavljenje aktivnostima u kojima uživate.
Potražite zdravstvenu ili psihološku pomoć ako vam stres nekoliko dana zaredom ometa svakodnevne aktivnosti.

Briga o vašoj porodici

Opasnost i pretnja bolesti može posebno uznemiriti decu i tinejdžere. Deca i tinejdžeri delimično reaguju na ono što vide od odraslih. Kada se roditelji i staratelji bore sa COVID-19 mirno i sa dozom samopouzdanja, mogu pružiti najbolju podršku svojoj deci.
Postoji mnogo stvari koje možete učiniti da biste podržali svoje dete ili tinejdžera.
Dajte im priliku da razgovaraju o svojoj zabrinutosti zbog izbijanja epidemije, recite im istinu, umirite ih i stavite ih do znanja da mogu računati na vas.
Obavestite ih da je u redu ako se osećaju uznemireno ili uplašeno i razgovarajte s njima o načinima kako da se nose sa svojim osećanjima.
Ograničite izloženost porodice izveštavanjem o događajima, uključujući društvene mreže.
Pokušajte da pratite redovne rutine koliko god je to moguće. Ako su škole zatvorene, napravite raspored za aktivnosti učenja i opuštajuće ili zabavne aktivnosti; ako su organizovane aktivnosti otkazane, pokušajte da se uključite u aktivnost (ili prilagođavanje aktivnosti) kod kuće.

Ako primetite da se ponašanje vašeg deteta ili tinejdžera značajno promenilo, razgovarajte sa njima o situaciji. Promene u ponašanju, poput ovih u nastavku, takođe mogu sugerisati potrebu za kontaktiranjem regulisanog zdravstvenog radnika za dodatnu pomoć:

-Prekomerno plakanje ili iritacija kod mlađe dece
-Vraćanje ponašanjima koja su prerasli (na primer, nesreće u toaletu ili mokrenje u krevetu)
-Promene u obrascima spavanja (previše ili premalo) ili apetita (previše ili premalo)
-Prekomerna briga ili tuga
-Nezdrave navike u ishrani ili spavanju
-Razdražljivost i ponašanje kod tinejdžera
-Poteškoće sa pažnjom i koncentracijom
-Izbegavanje aktivnosti u kojima se uživalo u prošlosti
-Neobjašnjive glavobolje ili bolovi u telu
-Upotreba alkohola, cigareta ili droga

Tokom karantina važno je održavati vezu sa spoljnim svetom. To se može postići korišćenjem telefona, Interneta i društvenih medija. Iako to možda nije tako dobro kao viđenje ljudi licem u lice, omogućava vam da održavate smislen kontakt sa ljudima.

Kada izlaze iz karantina, ljudi mogu iskusiti različita osećanja, uključujući:

-Pomešane emocije, posebno olakšanje
-Strah i briga za svoje zdravlje i zdravlje svojih najmilijih
-Stres iz iskustva kada se stalnog nadzora ili vas drugi nadgledaju zbog znakova i simptoma COVID-19
-Tuga, bes ili frustracija, jer prijatelji ili voljeni mogu imati neutemeljen strah od zaraze zbog kontakta sa vama, iako ste utvrdili da niste zarazni
-Krivica zbog nemogućnosti obavljanja uobičajenog posla ili roditeljskih dužnosti tokom karantina
-Ostale promene emotivnog ili mentalnog zdravlja

Za prijatelje i voljene ljude u karantinu, važno je da budete umirujući i saslušate. Razgovarajte sa drugim ljudima kojima verujete o tome kako se osećate u odnosu na situaciju.

Većina ljudi će moći da se nosi sa karantinom bez ozbiljnih poteškoća; međutim, neki mogu imati neke značajne probleme sa mentalnim zdravljem u karantinu ili kada izađu. Ako je to slučaj, obratite se svom terapeutu koji može proceniti situaciju i pružiti potrebnu negu.

Kada psihološki problemi postanu previše jaki

Stresori poput rizika od bolesti povezane sa pandemijom različito će uticati na ljude. Uticaj može biti psihološki (npr. Osećaj zabrinutosti), kao i fizički (npr. Loše spavanje). Stresori koji su izvan naše lične kontrole posebno su teški za podnošenje. Znaci i simptomi koji mogu signalizovati psihološki problem ili poremećaj za koji bi profesionalna pomoć mogla biti korisna uključuju:

-Spavanje loše, previše ili premalo
-Izbegavanje drugih, čak i unutar granica socijalnog distanciranja
-Doživljavanje glavobolje, stomačnih problema, bolova u vratu ili leđima
-Učestalo plakanje
-Smanjena komunikacija
-Osećaj teskobe, depresije ili napada panike
-Osećate se besno, krivo, bespomoćno, utrnulo ili zbunjeno
-Razmišljanje ili gledanje previše televizije na COVID-19 ili pandemijama
-Ne želite da ustanete iz kreveta
-Imate poteškoća sa koncentracijom
-Prekomerno jedenje
-Pijenje više alkohola ili uzimanje više lekova na recept

Imajući malo strpljenja važno je zapamtiti da je većina nas odjednom imala neke od gore navedenih znakova i simptoma i da je COVID-19 za većinu ljudi doveo do povećanog stresa. Ako imate niz ovih znakova i simptoma i oni traju duže od nekoliko nedelja potražite pomoć! Sve što vam se dešava je u redu i ne treba se toga stideti. Ne zaboravite da terapiju možete zakazati i online bez fiičkog kontakta sa terapeutom.

Piše: Tanja Jovanović

Leave a Comment